Verstegen Spices & Sauces werd opgericht in 1886 en is dus al ruim 130 jaar actief in de kruiden- en specerijenbranche. Inmiddels staat de vierde generatie aan het roer van het Rotterdamse familiebedrijf. Hordijk levert al ruim 30 jaar verpakkingen aan Verstegen. Daarnaast zijn we ook voorraadhoudend, zodat Verstegen altijd op tijd kan beschikken over verpakkingen.

Ruim 30 jaar intensieve samenwerking

De samenwerking tussen Hordijk en Verstegen Spices & Sauces gaat terug naar de jaren 90. Bastiaan Koenen, Sales Manager bij Hordijk, vertelt: “In eerste instantie ging het vooral om blaasartikelen. Later zijn we voor Verstegen ook verschillende doppen gaan ontwikkelen en produceren. Door de jaren heen werd de samenwerking steeds intensiever, waardoor we ook regelmatig onze manier van werken onder de loep nemen.”

Len Warmerdam, Senior Purchaser & Packaging Technologist bij Verstegen:

We zijn altijd op zoek naar manieren om elkaar te versterken. Zo staat duurzaamheid bij ons hoog in het vaandel. Met Hordijk bekijken we waar in de gehele keten nog winst te behalen valt op dit vlak. Zodat we samen onze ecologische voetafdruk verder kunnen verkleinen.

CO2-footprint verkleinen

De CO2-uitstoot van 136 jaar geschiedenis compenseren. Dat is het ultieme doel van Michel Driessen, eigenaar van Verstegen Spices & Sauces. Bastiaan vertelt: “We zoeken gezamelijk naar manieren om te verduurzamen en onze CO2-footprint te verkleinen. Een voorbeeld daarvan is  reshoring en local sourcing. Zo vond de productie van een dop eerst in een ander continent plaats. Daarnaast zijn wij voorraadhoudend voor Verstegen waardoor een last minute levering geen probleem is.”

“Hierdoor beperk je het transport natuurlijk al drastisch”, vervolgt Len. “Hordijk zit bij ons om de hoek Bij geblazen flessen heeft dit al een enorme impact op onze gezamenlijke CO2-footprint. Daarnaast zorgt local sourcing er ook nog eens voor dat je letterlijk en figuurlijk dezelfde taal spreekt.”

Dit jaar is er ook een samenwerking met de Universiteit Utrecht, het Oiconomy project.  Bastiaan legt uit: “Het is een methode om de werkelijke prijs van producten in de leveringsketen te bepalen: de meerprijs voor de duurzame versie van een product. Wij hebben dit gedaan met een potje witte peper. Het gaat dan om de peper, het glazen potje en de dop die we bij Hordijk maken. We kijken naar wat de negatieve en positieve bijdrage zijn en hoe we dit kunnen optimaliseren. Dat vereist ook vanuit onze kant het nodige inzicht en de juiste certificeringen helpen ons hierbij ook.

Nieuwe fabriek

Bastiaan vervolgt: “We doen allerlei investeringen op het gebied van duurzaamheid. We zijn bijvoorbeeld ook ISO 14001 gecertificeerd met een aanvulling op Co2 reductiemanagement. Zo kunnen we doelen stellen en het draagt bij aan een duurzame samenwerking. Mometeel zijn we vooral op zoek naar mogelijkheden om voedingsmiddelverpakkingen een tweede leven te geven. Niet om ze te downgraden, voor een non-food oplossing maar juist zodat we ze opnieuw in kunnen zetten als volwaardige verpakkingen voor voedingsmiddelen.”

Met elkaar durven investeren

De samenwerking tussen Hordijk en Verstegen is gebaseerd op vertrouwen en toewijding. Len vertelt: “Een samenwerking waarin je elkaar versterkt en uitdagingen aangaat waar investeringen voor nodig zijn. Binnen de keten ben je afhankelijk van elkaar op het gebied van duurzaamheid. Dit vraagt van alle partijen de nodige bereidheid.”

Bastiaan: “Sinds jaar en dag blazen we bij Hordijk kruidenshakers voor Verstegen. Op een gegeven moment hebben we gezamenlijk gekeken of een gewichtsreductie mogelijk was met behoud van functionaliteit. Hierdoor beperken we namelijk het gebruik van kunststof. Daarnaast zijn we een aantal jaar bezig met de verduurzaming van ons machinepark en randapperatuur. Hierbij zijn we ook voor productie van de Verstegen verpakkingen overgegaan van hydraulische machines naar elektrische extrusieblaas- en spuitgietmachines.”

Focus op circulariteit

Voor nu en in de toekomst is de belangrijkste uitdaging voor Hordijk en Verstegen: volledige circulariteit. Len legt uit: “Hierbij gaat het om kansen en ontwikkelingen spotten in de markt. Natuurlijk is er nu al veel dat we kunnen doen. De komende tijd ligt onze focus écht op circulair worden met zijn allen.”

Bastiaan vervolgt: “Duurzaamheid komt vaak terug in de missie en visie van zowel Verstegen als Hordijk. Het zegt iets over onze samenwerking en hoe we deze inrichten. Vanuit Hordijk ligt de focus nu op verpakkingsmateriaal hergebruiken als volwaardige voedingsmiddelverpakking. Ik kijk ernaar uit om samen met Verstegen nog heel wat winst te behalen op het gebied van duurzaamheid.”

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.