Albert Heijn zet circulaire MDS-RPET verpakking van Hordijk in, als eerste supermarkt in de markt

Gepubliceerd op: 15-02-2022

BRON: Albert Heijn 15 februari 2022

Albert Heijn is de eerste supermarkt die transparante tray-to-tray verpakkingen inzet. De verpakkingen zijn ontwikkeld door plasticrecyclebedrijf Umincorp en Hordijk en bestaan voor 40% uit gerecycled PET waarvan minimaal de helft uit huishoudelijk verpakkingsafval (MDS RPET) afkomstig is.

Albert Heijn maakt verpakking circulair

Albert Heijn start als eerste supermarkt in Nederland met de closed-loop recycling van plastic fruitbakken: door PET uit huishoudelijk afval weer in te zetten voor nieuwe plastic bakjes krijgt het plastic een tweede leven. De eerste verpakkingen die op deze manier hergebruikt worden, de verse fruitsalades (550 gram), liggen vanaf eind februari in de winkel. Initieel gaat het om ruim 500.000 bakjes per jaar. Met deze ontwikkeling zet Albert Heijn een grote stap richting circulair verpakken.

Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn: “Wij willen samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen door een gezonde levensstijl te stimuleren maar ook door verspilling van voedsel en verpakkingen tegen te gaan. We hebben ambitieuze doelstellingen op het gebied van verpakkingen. We kijken of we minder plastic kunnen gebruiken en zoeken naar mogelijkheden voor hergebruik. Ik ben dan ook trots op deze innovatie.”

Transparant

PET uit huishoudelijk verpakkingsafval is de enige soort plastic die na recycling als voedselverpakking gebruikt mag worden. Tot nu toe kon dit alleen met PET-flessen zoals statiegeldflessen. Voorheen werden PET-bakjes, zoals champignonbakjes en schaaltjes voor vlees gerecycled tot niet-recyclebaar gekleurd plastic of laagwaardigere doeleinden, zoals bermpaaltjes of picknicktafels. Het is voor het eerst dat deze bakjes nu worden gerecycled tot transparante, recyclebare voedselverpakkingen.

Boost aan recycling

De nieuwe, transparante tray-to-tray verpakkingen, tot stand gekomen in samenwerking met plasticrecyclebedrijf Umincorp en verpakkingsproducent Hordijk, bestaan voor 40% uit gerecycled PET waarvan minimaal de helft uit huishoudelijk verpakkingsafval. Het voordeel van het recyclen van oude PET-bakjes is dat meer PET uit de statiegeldflessenstroom beschikbaar komt voor flessen zodat er minder nieuw (fossiel) plastic nodig is. Daarnaast geeft het de plasticrecycling een boost omdat meer gebruikte voedselverpakkingen weer een nieuw leven als voedselverpakking krijgen. Tenslotte zorgt het ook voor meer beschikbaarheid van gerecycled PET, een uitdaging die alleen maar groter wordt naarmate de vraag naar gerecycled plastic toeneemt.

9 miljoen kilo bespaard

Albert Heijn streeft naar het gebruik van minimaal 50% gerecycled PET in 2025. Daarnaast wil de supermarkt in 2025 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal gebruiken en moeten dan alle eigen-merkverpakkingen 100% recyclebaar zijn. De afgelopen vier jaar werd al ruim 9 miljoen kilo verpakkingsmateriaal bespaard door helemaal geen, minder of ander verpakkingsmateriaal te gebruiken.

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.