Wasmiddelproducent Seepje is altijd bezig met innovatie en verduurzaming. Zo ook in 2016, toen ze op zoek waren naar een nieuwe verpakking voor hun introductie bij Albert Heijn. Ze wilden een verpakking die voldeed aan hoge duurzaamheidseisen én die multi-inzetbaar was. Hordijk Spuitgiet Verpakkingen ging de uitdaging aan.
Het vraagstuk van Seepje was helder: een fles maken uit 97% gerecycled HDPE. Medeoprichter Jasper Gabrielse vertelt: “Eind 2016 was dit nog niet gebruikelijk in onze markt. In eerste instantie ook niet voor Hordijk. Dit leverde de nodige uitdagingen op, bijvoorbeeld wat betreft de consistentie van het materiaal en de vorm van de verpakking. Samen met Hordijk zoeken we continu naar verbeteringen en vernieuwingen in het productieproces. Want voor ons is het óók belangrijk dat de verpakking lokaal wordt geproduceerd.”
Sales Manager Bastiaan Koenen: “We keken bijvoorbeeld mee bij het bepalen van de torque, de kracht waarmee de dop moet worden aangedraaid. We testen met andere grondstoffen en zochten de grens op van het gewicht met behoud van de functionaliteit. Daarnaast zijn we voorraadhoudend voor Seepje. We produceren meerdere producten voor Seepje en hierdoor kunnen ze dit eventueel gemixt afnemen. Ook zijn we betrokken bij het proces aan de tekentafel.
“Seepje geldt als pionier als het gaat om het gebruik van gerecycled HDPE voor de verpakking van was- en poetsmiddelen. De samenwerking met Hordijk heeft bijgedragen aan een aantal awards, maar bovenal enorme groei opgeleverd.”
Jasper: “Wat voor ons vooral belangrijk is, is dat Hordijk meedenkt met ons als kleine, maar snel groeiende partij. Vooral op het gebied van innovatie. Het is fijn dat Hordijk daar volop aan meedoet. Daarnaast is onze groei heel moeilijk te voorspellen. Dit vraagt om flexibiliteit van Hordijk. Het is fantastisch hoe ze hierin met ons meedenken.”
Omdat Seepje zo snel groeit, staat de samenwerking met Hordijk Spuitgiet Verpakkingen in het teken van continue verbetering. Jasper vertelt: “Beide partijen hebben hun expertise, van daaruit zetten we in op vernieuwing. Hordijk heeft de technische kennis in huis om het productieproces te optimaliseren. Daardoor ontstaat een krachtige wisselwerking: wij komen met vraagstukken en Hordijk denkt mee.”
Het steeds optimaliseren van het productieproces bevorderd niet alleen de snelheid, maar ook de efficiëntie ervan. Jasper: “En een hogere efficiëntie is voor de duurzaamheid erg belangrijk. Dit betekent minder materiaal- en energieverspilling.”
“Inmiddels ligt Seepje met verschillende productgroepen in 6000 winkels in Nederland, België en Duitsland. In 2021 verkochten we meer dan 2,5 miljoen producten. Dit zorgt dat je samen opschaalt en een nóg hogere efficiëntie nastreeft. De wisselwerking met Hordijk is cruciaal, zo kunnen we snel en eenvoudig opschalen. Dit jaar verwachten we weer een significante groei.”